قابلیتهای شخصی: روح یک سازمان یادگیرنده

فصل نهم از کتاب پنجمین فرمان به یکی از اصول پنجگانه سازمان یادگیرنده یعنی «قابلیت های شخصی» اشاره دارد. این اصل به عنوان پایه معنوی سازمان یادگیرنده شناخته می‌شود. در این فصل پیتر سنگه، شرط لازم برای یادگیری سازمان را توان آموختن در اعضای آن می‌داند.

در این رابطه، «کازاو ایناموری»، بنیانگذار و رئیس شرکت ژاپنی کیوسرا، می گوید: فارغ از اینکه بخش تحقیق و توسعه در شرکت وجود داشته باشد، اگر در کارکنان انگیزه کافی برای دستیابی به هدف رشد و توسعه و ایجاد تکنولوژی نباشد، رشد محقق نخواهد شد.

«بیل اوبراین» رئیس بیمه هانوور نیز می گوید: مدیریان باید دگمهای قدیمی برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل را فراموش کنند و پی به وظیفه مقدس خود در قبال زندگی انسانهای زیردستشان ببرند.

وظیفه اصلی و اساسی مدیران بر طبق نظر اوبراین، ایجاد شرایطی پویا و توانا برای هدایت انسانها به سمت باروری هر چه بیشتر زندگیشان است.

هر دو شرکت کیوسرا و بیمه هانوور جزو پیشتازترین و سودآورترین شرکت ها در صنعت خودشان هستند.

پیتر سنگه در توضیح تسلط و توانایی های شخصی می گوید: افرادی که از توانایی های شخصی بالای برخوردارند، دائما در حال توسعه و گسترش قابلیت های خود در جهت تحصیل مقاصدی که در زندگی به دنبال آن هستند، می باشند. چنین میلی به جستجو و یادگیری از روح یک سازمان یادگیری نشات می گیرد.

نتیجه‌گیری

قابلیت‌های شخصی به عنوان روح یک سازمان یادگیرنده عمل می‌کند. این اصل نه تنها به توسعه فردی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد یک محیط پویا و خلاق در سازمان منجر می‌شود. با تشویق کارکنان به یادگیری مداوم و توسعه شخصی، سازمان‌ها می‌توانند به موفقیت پایدار دست یابند. بنابراین، ایجاد شرایطی که در آن کارکنان انگیزه کافی برای رشد و توسعه داشته باشند، از مهم‌ترین وظایف مدیران در سازمان‌های مدرن است.

#یادداشتهایی_از_کتاب_پنجمین_فرمان

#تفکر_سیستمی

#پنجمین_فرمان

#پیتر_سنگه